Kun hallitus autoverotuksen uudisti

Vähäpäästöinen autoilu biopolttoaineilla on toistaiseksi vaikeaa. Nykyiseen autokantaan ei saa korkeaseoksia biopolttoaineita. Hankkimalla kaasuauton tai etanoliauton voi ajaa vähähiilisesti. Toisena vaihtoehtona on sinänsä hyvä täyssähköauto. Hinta kuitenkin edelleen hirvittää, vaikka sähköauto luokitellaan nollapäästöiseksi ja autovero on minimissään. Valistunut kuluttaja harkitsee.

Nykyinen autoveromalli ei huomioi biopolttoaineiden uusiutuvaa osuutta eikä myöskään korkeaseoksisten biopolttoaineiden, jopa 100 prosenttisten biopolttoaineiden käytön mahdollisuutta uutta autoa ostaessa.

Mitä jos autoilija saisikin takaisin osan autoverostaan käyttäessään 100-prosenttista biopolttoainetta? Tavallinen autoilija, joka maksaa uudesta kaasuautostaan vaikkapa 25 000 euroa voisi saada vuosien mittaan takaisin autoveroa enintään 3300 euroa sekä arvonlisäverot autoveroa edellyttäen että hän käyttää vain biokaasua eikä sorru maakaasuun.

Oletetaan, että vannoutunut dieselin ystävä ja maantienkiitäjä ostaa samanmerkkisen dieselauton samalla summalla. Mitä jos hän saisi takaisin enintään 3500 euroa vuosien mittaan kun hän käyttää 2017 alussa markkinoille tuotavaa HVO- dieseliä, joka on kokonaan uusiutuvaa? HVO myy jo hyvin Ruotsissa polttoaineen verohelpotusten turvin.

Mitä jos etanoli-autoilija saa samalla tavalla takaisin veronsa kun hän järjestelmällisesti käy tankkaamassa E 85 lähiasemaltaan eikä enää sorru bensiiniin?

Parasta tässä mallissa olisi, että verohelpotuksen saisi kun todistettavasti käytetään uusiutuvia biopolttoaineita eikä fossiilitalouden polttoaineita.

Näinä digitalisaation aikoina jakeluyhtiöt keräävät kanta-asiakkaidensa ostotietoja uusiutuvien biopolttoaineiden pumpuista. Ne todistavat mielellään verottajalle , että ovat myyneet kanta-asiakkailleen täysin uusiutuvia biopolttoaineita ja vähentäneet liikenteen päästöjä erittäin paljon.

Tämän voisi mielellään todistaa Energiavirasto, joka hyväksyttyään jakeluyhtiöiden varta vasten kehitetyt asiakashallinnan laatujärjestelmät luottaisi siihen että verovelvolliset ovat todella käyttäneet 6 litraa öljyekvivalentteja uusiutuvaa biopolttoainetta ajaessaan vuosittain 20 000 kilometriä yksityisesti tai leasingautollaan. He ovat siten ansainneet veronpalautuksensa. Veronpalautusta ei tarvitse välttämättä palauttaa rahana sillä verottaja perii ajoneuvoveron perusveroa ja käyttövoimaveroja.

Autoverokertymä lähentelisi nollaa, kun kaikki autoilijat olisivat siirtyneet sähköön tai biopolttoaineisiin.

Tämä ei ollut mikään joulusatu, vaan kertomus siitä, miten näin joulun alla maan hallitus Energia- ja ilmastostrategian yhteydessä päätti lähteä kehittämään autoverotusta kohti vähäpäästöistä liikennettä.

Tage Fredriksson

tage-lahi Kirjoittaja on Bioenergia ry:n toimialapäällikkö, joka päivittäin liikkuu 180 km autolla ja metrolla. Bussillakin liikkuminen onnistuu uuden kilpailutilanteen ansiosta.

tage.fredriksson@bioenergia.fi / 040 511 2246

Vastaa